Aangezien ik het niet helemaal een gezicht vind dat locs sluitverlichting hebben als er wagons aanhangen, ben ik dit bij de 6400’en gaan veranderen. Daarnaast hadden mijn 6400’en last van lekkende verlichting: de front verlichting zag je ook in sluitverlichting oplichten en andersom.  Dat is ook verdwenen na deze klus, zie onderstaande foto.

Ik heb het als volgt aangepakt. Allereerst heb ik de plastic plaatjes van de verlichting losgemaakt van de kap. Gaat makkelijk, even schroevendraaiertje tussenzetten.

Vervolgens met een scherp mes de frontverlichting los gemaakt van de rest van het plaatje.

Dan heb ik zoveel mogelijk plastic weggesneden, zodat de verdikkingen voor de lampjes echt aan de onder- respectievelijk bovenkant zitten.
Ik heb vervolgens de onderkant van het grote plaatje en de boven- en onderkant van het kleine plaatje zwart gemaakt met verf. Kijk uit de je niet de voorkant of achterkant ook zwart maakt…

Laten drogen en terugzetten, dit zorgt er voor dat de verlichting niet meer aan de onderkant door schijnt en je nauwelijks lekkage hebt tussen geel en rood. Ik ben er zeer tevreden mee (zie de eerste foto).

Vervolgens de sluitverlichting schakelbaar gemaakt.
Dit is het printje aan de onderkant, gewoon de 2 schroefjes waarmee deze vast zit losschroeven.

Aan de korte kant begonnen. Met blauw aangegeven waar we moeten zijn:

De condensator is verwijderd (los gesoldeerd), dit zorgt voor betere rijeigenschappen en heeft dus niets met de verlichting te maken. Een paarse draad is aan de middelste weerstand gezet. Ook is de leiding daar naar toe door midden gekrast (zorg goed dat de beiden kanten elkaar niet meer raken!). Op mijn foto zie je een wit vlekje waar de leiding doorgekrast is.

Aan de lange kant van de loc doen we niet zoveel. Ik heb de leiding van deze kant doorgekrast nabij de decoder aansluiting. Ook heb ik een deel van de leiding “ontbloot” zodat daar zometeen een draad aan gesolderdeerd kan worden.
.

Het draadje vast gemaakt en aan de andere zijde aan de groene uitgang van de decoder gezet (aan de onderkant!). Makkelijk te herkennen, naar dit punt lopen geen leidingen.
De andere paarse draad (die van de korte zijde) heb ik gesoldeerd aan de paarse draad van de decoder.

Met wat functiemappen is de ESU 3 zo ingesteld dat ik de sluitverlichting met F2 kan bedienen, richtingsafhankelijk.

Zie ook het draadje http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=44823.0.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s